به روز شده: 8 ساعت و 59 دقیقه قبل
کد مطلب: 41375
زمان انتشار: شنبه 8 شهریور 1393 - 11:46:51

حرفه‌آموزی در مدارس برای ورود دانش‌آموزان به اقتصاد کشور دنبال می‌شود

حرفه‌آموزی در مدارس برای ورود دانش‌آموزان به اقتصاد کشور دنبال می‌شود
کودکان  - وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموز باید در مدرسه حرفه‌ای را آموخته و آماده شود تا به اقتصاد کشور کمک کند اما هم‌اکنون اغلب دانش‌آموزان در ساحت علمی و فناورانه تربیت می‌شوند.

به گزارش تسنیم، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در دومین کنگره دوره یازدهم اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار داشت: یکی از سندهای مهمی که امروز خط مشی آموزش و پرورش کشور را تعیین می‌کند سند تحول نظام آموزش و پرورش است؛ اسناد بالادستی زیادی همچون قانون اساسی، سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین را داریم که سند تحول جامع تمام این اسناد است.

وی افزود: آموزش و پرورش وظیفه خود می‌داند که سند تحول بنیادین به تدریج عملیاتی کند. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین 6 ساحت مشاهده می‌شود، گفت: ساحت نخست تربیت اخلاقی، عبادی و اعتقادی است به گونه‌ای که خروجی‌های نظام آموزش و پرورش باید با اخلاق، مؤمن و معتقد باشد.

فانی ادامه داد: ساحت دوم علمی و فناورانه است یعنی دانش‌آموز در مدرسه باید به گونه‌ای تربیت شود که در حوزه‌های علمی و فناوری‌های مطرح دنیا سرآمد باشد.

وی بیان کرد: ساحت سوم زیباشناختی و هنری است، دانش‌آموز در مدرسه باید در حوزه هنری و زیباشناختی موارد لازم را فرا بگیرد؛ در سند تحول بنیادین به استناد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تأکید شده تا دانش‌‌آموزان در ساحت زیباشناختی و هنری سرآمد باشند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ساحت چهارم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: ساحت چهارم به تربیت سیاسی و اجتماعی اشاره می‌کند؛ در اسناد دیگر که در ادبیات تعلیم و تربیت دنیا وجود دارد از تربیت سیاسی و اجتماعی تحت عنوان تربیت چگونه زیستن و چگونه با دیگران زیستن یاد شده  که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز شاهدیم که به موضوع تعاملات اجتماعی و آگاهی سیاسی اشاره شده است.

فانی افزود: ساحت پنجم به موضوع تربیت زیستی و بدنی اشاره دارد، دانش‌آموز باید در محیط تعلیم و تربیت نسبت به توان جمعی و تقویت نعمت سلامتی که خداوند به او عطا کرده است آموزش لازم را ببیند.

وی با اشاره به ساحت ششم که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ذکر شده است، عنوان کرد: ساحت ششم به موضوع تربیت اقتصادی و حرفه‌ای اشاره می‌کند، دانش‌آموز باید در محیط تعلیم و تربیت توانمندی لازم برای ورود به جامعه و آموختن یک حرفه، کار و تولید را آموزش ببیند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: امروز یکی از مشکلات کشور مباحث اقتصادی است؛ بنابراین مدارس باید توانمندی لازم را در دانش‌آموزان برای ورود آن‌ها به عرصه‌های اقتصادی ایجاد کنند، در ادبیات بین‌المللی تعلیم و تربیت از این موضوع تحت عنوان کارکرد تربیت و تأمین نیروی انسانی برای آینده که یکی از زیرساخت‌های مهم آموزش و پرورش است یاد می‌شود.

فانی ادامه داد: دانش‌آموز در مدرسه باید حرفه‌ای را آموخته و آماده شود که به اقتصاد کشور کمک کند؛ در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید شده تا هر فردی که از مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شود باید حرفه‌ای را بیاموزد اما هم‌اکنون شاهدیم که دانش‌آموزان صرفاً در یک ساحت تربیت می‌شوند. به عنوان مثال دانش‌آموزان المپیادهای علمی صرفاً در ساحت علمی و فناورانه تربیت شده و از سایر ساحت‌ها باز می‌مانند.

وی افزود: نظام‌های تعلیم و تربیت دنیا بر موضوع آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان تأکید دارند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیاست‌های 5‌گانه این وزارتخانه که در دولت یازدهم دنبال می‌شود، عنوان کرد: یکی از سیاست‌های مهم آموزش و پرورش در دولت یازدهم توسعه مشارکت است؛ آموزش و پرورش بدون مشارکت همه‌جانبه دانش‌آموزان، معلمان، اولیا و مردم امکان رشد و توسعه را ندارد.

فانی گفت: آموزش و پرورش باید از همکاری و همفکری بخش‌های مختلف بهره‌مند شود چرا که این نهاد با اتکا صرف به امکانات و بودجه دولتی نمی‌تواند رشد کند.

وی با اشاره به این‌که توسعه مشارکت‌ها در آموزش و پرورش ابعاد مختلف دارد، افزود: یک بعد آن مشارکت دانش‌آموزان و اولیا، بعد دیگر مشارکت معلمان و ابعاد دیگر مشارکت مردم، نهادهای دولتی و غیردولتی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توسعه مشارکت دانش‌آموزان در آموزش و پرورش عنوان کرد: دانش‌آموز در مدرسه باید فعال شود و در داخل مدرسه کار گروهی، مسئولیت‌پذیری، پرسش‌گری و نقد را بیاموزد؛ مشارکت‌جویی در آموزش و پرورش یک اصل برای تربیت اجتماعی و سیاسی است و تشکل‌های دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان از تشکل‌هایی هستند که می‌توانند در تحقق اصل مشارکت دانش‌آموزان در امور مدرسه همکاری کنند.

فانی با توصیه به دانش‌آموزان عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی گفت: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان باید هر سال نسبت به سال قبل پوینده‌تر حرکت کند؛ دانش‌آموزان عضو اتحادیه باید الگویی از اخلاق، رفتار و اعتقاد در حوزه‌های علمی و فناوری، تربیت‌بدنی، هنری و زیباشناختی باشند.

وی با توصیه به دانش‌آموزان عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان برای حرکت در مسیر اعتدال عنوان کرد: توصیه من به شما این است که به در مسیر اعتدال حرکت کرده و تحمل نظرات دیگران را داشته باشید. تعامل با دیگران و اتخاذ خط مشی اعتدال می‌تواند به شما در جذب سایر دانش‌آموزان کمک کند.

کد مطلب: 41375
زمان انتشار: شنبه 8 شهریور 1393 - 11:46:51
نظرات
هیچ نظری درباره این مطلب تا کنون به ثبت نرسیده است.
فرم ارسال نظر

نام (اختیاری)

پست الکترونیک (اختیاری)  

آدرس وب سایت یا وبلاگ

نظر شما  

لطفا حاصل عبارت را در باکس مقابل وارد نمایید:

 = 8+2

دیگر مطالب